Pastissi vs. Plagiaatti

May 31st, 2013 Ville

1976 julkaistiin sarjakuvaklassikko Superman vs. The Amazing Spider-Man. Sen ikonisen kannen tekivät Carmine Infantino (suunnitelma ja taitto), Dick Giordano (tussaus) ja Ross Andru (viimeistely ja värit).
     2003 kun Nokia oli vielä voimainsa tunnossa eikä Microsoftin vietävänä, käytin jo kahden sukupolven tuntemaa populaarikulttuurikuvaa mukaelmassani Jorman ja Billin taistelusta.
     Helsingin Sanomien taloustoimitus sai kitkerän kirjeen lukijalta:

Luuletteko, että lukijat eivät tiedä kuvan olevan toisinto Teräsmies vastaan Hämähäkkimies -albumin kannesta? Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun taiteilijanne rikkovat tekijänoikeuksia.

En pahoittele tapahtunutta Suomen kansalta vaan koetan selvittää jotain olennaista tekijänoikeuksista. Ideat eivät saa tekijänoikeutta – vain niiden omaperäinen toteutus. Idea pastissista, jolla on alkuperäisteoksesta poikkeava viesti, johtaa kuitenkin lähes väistämättä teoskynnyksen ylittävään uuteen ja omaperäiseen toteutukseen. Sommitelma on sama, mutta kuva ei.
     Kuvittaja ammentaa kollektiivisesta muistista. Hän olisi tarinankertojana aseeton, jos ei voisi viitata taiteesta ja populaarikulttuurista tuttuihin teoksiin. Lukija taas kokisi ylivoimaisen kryptiseksi kuvan, jonka viittauksia hän ei voisi mielessään jäljittää ja tulkita.
     Kirje päättyi vielä sanoihin:

Ja miksi annatte taiteilijoidenne piiloutua nimimerkkien, kuten ”Ville Tietäväinen” taakse?

Back