Maus Angoulêmessa / Maus in Angoulême

January 31st, 2012 Vesa

Käväisin tammikuun lopussa Angoulêmen mainioilla sarjakuvamessuilla Ranskassa. Matkan kohokohta oli Art Spiegelmanin retrospektiivi (lyhyt video näyttelystä, bd Angoulême), jossa myös suoraan julkaisukokoon piirretyt originaalit 1986–1991 julkaistusta huikeasta Mausista. Holokaustista ja natsivainoista kertova sarjakuvaromaani Maus ansaitsee kyllä kaikki vuosien aikana saamansa kehut.
     Spiegelman on muutakin kuin Maus, sen paino vain tuntuu hukuttavan muut työt alleen. Häiskä on työskennellyt myös kuvittajana, näyttelyssä oli esillä esim. New Yorker -lehdelle tehdyt erinomaiset kansikuvitukset.
     Spiegelmanin kuratoima amerikkalaisen sarjakuvan retrospekiivi oli päräyttävä, esillä valtava määrä originaaleja, mm. Winsor McKay, George Herriman, Chris Ware ja Carl Barks

I visited the Angoulême comics festival in France at the end of January. The highlight was the retrospective of Art Spiegelman (short vid by bd Angoulême), and in the show, the original artwork of the Maus. The graphic novel masterpiece about the holocaust deserves every bit of the high praise it has received.
     Spiegelman is, of course, more than just the Maus, but it often feels that it overshadows everything else he’s done in his career, including the wonderful New Yorker covers that were also present in the exhibition.
     In another building, a Spiegelman personal tribute to comic book greats with a vast selection of original works by Winsor McKay, George Herriman, Chris Ware and Carl Barks, to name a few.

Back