Taas erään aikakauden loppu / End of an Era – Again

July 27th, 2012 Vesa

Jos Newsweek lopettaa printtiversionsa, kuten mahdollisesti syyskuussa julkaistavan tiedotteen mukaan tapahtuu, päättyy jälleen yksi ajanjakso amerikkalaisen journalismin ja miksei graafisen suunnittelunkin historiassa. Vielä vuonna 2003 Newsweekin maailmanlaajuinen levikki oli yli 4 miljoonaa (Wikipedia), mutta seitsemän vuotta myöhemmin enää 1,5 miljoonaa. Äkkiseltään voisi kuvitella, että puolitoista miljoonaa olisi vielä ihan hyvä ja ehkä kannattavakin levikki, mutta ajat ja osakkeenomistajat ovat kovia, niinpä 79 vuosikerran jälkeen on aika siirtyä pelkäksi verkkojulkaisuksi.

Vuonna 2005 pääsin Lasse Rantasen kanssa tutustumaan Newsweekin toimitukseen graafikon näkökulmasta. Toimituksessa oli muun muassa kolme kerrosta korkea seinä johon oli kerätty kansia lehden historian varrelta, vähintään yksi per vuosi. Yhdellä silmäyksellä pystyi hahmottamaan, kuinka ajat ovat muuttuneet ja kuinka suunnittelija on ottanut muutosta haltuun työssään. Vaikuttavaa! Ei taida onnistua verkkojulkaisussa.

If Newsweek ends it’s printed version later this year, it’ll be an end of an era in American journalism and, perhaps, in graphic design also. I visited the Newsweek New York office with Lasse Rantanen in 2005. We were awed with the three storey tall wall of Newsweek covers, at least one per year starting from 1933, the year Newsweek launched (as News-Week). It just isn’t the same with an iPad.

Sarjakuva-Finlandia

May 4th, 2012 Vesa

Sarjakuva-Finlandia-tunnustuspalkinto jaettiin Tampere Kuplii -sarjakuvafestivaalin yhteydessä perjantaina 4.5.2012.
 Nelihenkinen valintalautakunta valitsi 68 ehdokkaan joukosta 10 finalistia, joihin näyttelijä Armi Toivanen tutustui. Finalistien joukosta Toivanen nosti vuoden 2012 Sarjakuva-Finlandia-palkinnon saajaksi Ville Tietäväisen sarjakuva-albumin Näkymättömät kädet.


Armi Toivasen perustelut valinnalleen:

”Supermies... suuremmassa kädessä... ei tarvitse pelätä!”       
     Tämä ohittamattoman tärkeä teos kouraisee ja koskettaa syvältä, jättäen lukijaansa pysyvän jäljen, kuten hyvä taide onnistuessaan tekee. Kerronta on tarkkaa ja sen rytmi täydellinen. Tämä tarina on todellinen ja sen ihmiskohtalot aitoja, mutta Tietäväinen ei asetu aiheensa yläpuolelle.

Mogasinks mä? / Did I Screw Up?

March 22nd, 2012 Vesa

Timo Räty, AKT:n pahamaineinen pomomies, kiusaajaksi leimattu ja hankalaksi väitetty. Tein Suomen Kuvalehteen hänestä kuvan, ajattelin että tehdään miehestä sitten kunnolla alistaja, kun kerran niin joka tapauksessa väitetään, näytetään se mikä jää muuten takahuoneisiin ja kabinetteihin.
     Palautteen perusteella tässä ollaan kuitenkin ”silleen”.
     Äh, ja mä vielä pidensin tuon jakkar... naisen helmaakin ettei tätä tulkintaa tulisi. Hitto!

Timo Räty, the infamous boss at AKT, an alleged bully and a bad guy. I made this for a magazine to show what goes on behind the closed doors of the cabinets.
     I never meant it to portray them ”doing it”.
     Shoot! And I even made sure the skirt is visible enough to avoid that connotation.

Sarjakuva-Finlandia-ehdokkaat

March 13th, 2012 Vesa

Ehdokkaat vuoden 2012 Sarjakuva-Finlandia-tunnustuspalkinnon saajiksi on nimetty.

Kohtaamisia / Revelations

March 8th, 2012 Vesa

Törmäsin interverkossa vesivärityöhön joka vaikutti kamalan tutulta. No, nimimerkki Shitty_Watercolour oli tehnyt valokuvastani akvarelliversion ja laittanut sen reddit.comiin. Piirroksen yhteydessä ollut linkki johdatti tämän jäljille.
     Aika hieno!

I stumbled on this watercolour drawing over at the internetz, it looked really familiar. A person under the alias Shitty_Watercolour had made an aquarelle version of my photograph and posted in on reddit.com. A link provided with the illustration lead me to this.
     Looks great!

Päin näköä! / Eyeballing!

February 27th, 2012 Vesa

Sarjakuvan uudet muodot -näyttely nykytaiteen museo Kiasmassa 9.3.2012–9.9.2012

Päin näköä! esittelee 14 suomalaista sarjakuvantekijää. Näyttelyssä he tulkitsevat sarjakuvien maailmaa eri tekniikoin ja tilaa hyväksikäyttäen, usein kolmiulotteisessa muodossa. Näyttelyn teosten lähtökohtina ovat samojen taiteilijoiden tekemät sarjakuvat, joista monet on julkaistu albumeina.
     Suomalainen nykysarjakuva on puhjennut ennennäkemättömään kukoistukseen viimeisen viiden vuoden aikana. Moni suomalainen nykysarjakuvan tekijä onkin tehnyt läpimurron Ranskassa, mutta ei vielä kotimaassaan. Suomi tunnetaan taidesarjakuvan maana, muualla.
     Sarjakuvan tekijöiden vaikutteet tulevat laajasti visuaalisen kulttuurin alueelta: toisaalta undergroundin maailmasta, populaarikulttuurin kuvastosta ja muista sarjakuvista, toisaalta yleisesti nykytaiteesta, kuvitustaiteesta, jopa kansanperinteestä. Monet kertovat omannäköistä tarinaansa, ja luovat eräänlaista omaelämänkerrallista fiktiota.
     Näyttely tuo sarjakuvaa esiin taiteellisena ilmaisukeinona ja osana ajankohtaista visuaalista kulttuuria.

Näyttelyn taiteilijat ovat: Mari Ahokoivu, Terhi Ekebom, Matti Hagelberg, Jyrki Heikkinen, Kati Kovács, Hanneriina Moisseinen, Tommi Musturi, Ville Ranta, Aapo Rapi, Anna Sailamaa, Ville Tietäväinen, Katja Tukiainen, Marko Turunen ja Amanda Vähämäki.


The New Forms of Comics, The Museum of Modern Art Kiasma 9.3.2012–9.9.2012

Contemporary Finnish comics have blossomed unprecedentedly in the last five years. Many Finnish comic artists have in fact made a breakthrough in France, but not yet in their homeland. Finland is known as a country of art comics, but only abroad.
     Comic artists are influenced by a broad range of visual culture: by underground culture, popular culture imagery and other comics, on the one hand, and by contemporary art, illustrations and even folk art, on the other. Many of the artists tell stories that bear a resemblance to their own lives, creating a kind of autobiographical fiction.

The artists in the exhibition are Mari AhokoivuTerhi EkebomMatti HagelbergJyrki HeikkinenKati KovácsHanneriina MoisseinenTommi MusturiVille RantaAapo RapiAnna Sailamaa,Ville TietäväinenKatja TukiainenMarko Turunen and Amanda Vähämäki.

Maus Angoulêmessa / Maus in Angoulême

January 31st, 2012 Vesa

Käväisin tammikuun lopussa Angoulêmen mainioilla sarjakuvamessuilla Ranskassa. Matkan kohokohta oli Art Spiegelmanin retrospektiivi (lyhyt video näyttelystä, bd Angoulême), jossa myös suoraan julkaisukokoon piirretyt originaalit 1986–1991 julkaistusta huikeasta Mausista. Holokaustista ja natsivainoista kertova sarjakuvaromaani Maus ansaitsee kyllä kaikki vuosien aikana saamansa kehut.
     Spiegelman on muutakin kuin Maus, sen paino vain tuntuu hukuttavan muut työt alleen. Häiskä on työskennellyt myös kuvittajana, näyttelyssä oli esillä esim. New Yorker -lehdelle tehdyt erinomaiset kansikuvitukset.
     Spiegelmanin kuratoima amerikkalaisen sarjakuvan retrospekiivi oli päräyttävä, esillä valtava määrä originaaleja, mm. Winsor McKay, George Herriman, Chris Ware ja Carl Barks

I visited the Angoulême comics festival in France at the end of January. The highlight was the retrospective of Art Spiegelman (short vid by bd Angoulême), and in the show, the original artwork of the Maus. The graphic novel masterpiece about the holocaust deserves every bit of the high praise it has received.
     Spiegelman is, of course, more than just the Maus, but it often feels that it overshadows everything else he’s done in his career, including the wonderful New Yorker covers that were also present in the exhibition.
     In another building, a Spiegelman personal tribute to comic book greats with a vast selection of original works by Winsor McKay, George Herriman, Chris Ware and Carl Barks, to name a few.

Truth to be told? -näyttely / -exhibition

January 14th, 2012 Vesa

Pohjoismainen kiertonäyttely Truth to be told? käsittelee arabimaailmaa poliittisissa piirroksissa. Näyttely on esillä Päivälehden museossa Ludviginkatu 2–4:ssä 5. 2. 2012 saakka.

”Suomalaiset voivat röyhistää rintaansa. Varsinkin Lasse Rantasen ja Ville Tietäväisen piirrokset ovat graafisesti näyttelyn huippuja.” – Harri Römpötti, HS