Taas erään aikakauden loppu / End of an Era – Again
Jos Newsweek lopettaa printtiversionsa, kuten mahdollisesti syyskuussa julkaistavan tiedotteen mukaan tapahtuu, päättyy jälleen yksi ajanjakso amerikkalaisen journalismin ja miksei graafisen suunnittelunkin historiassa. Vielä vuonna 2003 Newsweekin maailmanlaajuinen levikki oli yli 4 miljoonaa (Wikipedia), mutta seitsemän vuotta myöhemmin enää 1,5 miljoonaa. Äkkiseltään voisi kuvitella, että puolitoista miljoonaa olisi vielä ihan hyvä ja ehkä kannattavakin levikki, mutta ajat ja osakkeenomistajat ovat kovia, niinpä 79 vuosikerran jälkeen on aika siirtyä pelkäksi verkkojulkaisuksi.
Vuonna 2005 pääsin Lasse Rantasen kanssa tutustumaan Newsweekin toimitukseen graafikon näkökulmasta. Toimituksessa oli muun muassa kolme kerrosta korkea seinä johon oli kerätty kansia lehden historian varrelta, vähintään yksi per vuosi. Yhdellä silmäyksellä pystyi hahmottamaan, kuinka ajat ovat muuttuneet ja kuinka suunnittelija on ottanut muutosta haltuun työssään. Vaikuttavaa! Ei taida onnistua verkkojulkaisussa.
If Newsweek ends it’s printed version later this year, it’ll be an end of an era in American journalism and, perhaps, in graphic design also. I visited the Newsweek New York office with Lasse Rantanen in 2005. We were awed with the three storey tall wall of Newsweek covers, at least one per year starting from 1933, the year Newsweek launched (as News-Week). It just isn’t the same with an iPad.